Wat eet je voordat je gaat trainen

Je wordt ’s ochtends wakker, kijkt naar buiten en je denkt yes! Heerlijk weer voor een fietstochtje!

Maar wat moet je nou eten voor zo’n training? Als je teveel eet dan ligt dat als een steen op maag tijdens het fietsen, maar eet je te weinig dan loop je het risico om een hongerklop te krijgen.

Maar wat moet je nou eigenlijk eten voordat je aan je ochtendrit kan beginnen? In een goed ontbijt voor het sporten moeten eiwitten, koolhydraten en vezels zitten. Deze elementen gecombineerd geven je een energiek power ontbijt waarmee jij zeker een lekkere tocht kan maken.

De eiwitten zijn belang voor je spieren. Door voor en na een training veel eiwitten te eten verklein je de kans op spierpijn en je spieren zullen sneller herstellen. Eiwitten kan je vinden in yoghurt, melk, vlees, vis en natuurlijk.. Eieren!

De koolhydraten geven je energie. Deze is energie is niet alleen voor je lichaam maar ook voor hersenen. Dit betekent niet dat je kan ontbijten met een mars. Dit zijn snelle suikers die zorgen voor een piek in je energie maar je daarna alleen maar futloos maken. Kies voor langzame koolhydraten, deze kan je vinden in fruitsoorten zoals banaan, pasta of peulvruchten. Nou snap ik dat je als niet-topsporter ’s ochtends niet lekker een bakje pasta leeg gaat eten maar voeg een banaan toe aan je ontbijt.

Verder zijn dan de vezels nog van belang. Vezels zorgen ervoor dat het effect van de koolhydraten versterkt wordt. De energie wordt langzaam aan je lichaam afgegeven waardoor je je training langer zult volhouden. Vezels vind je terug in volkoren producten, havermout en groente.

Zo kan je bijvoorbeeld ontbijten met een grote kom kwark. Voeg hier havermout of ongezoete muesli aan toe en top met een banaan en mix van noten en zaden. Wedden dat jij hier een lekker rondje op kan fietsen!

Of maak eens een lekkere omelet met een groente smoothie. Een groente smoothie kan je maken door yoghurt met een banaan, sinaasappel en een handvol spinazie te blenden. Zeker weten dat jij hier de energie van krijgt om te knallen!

Neem tijdens je training altijd een mueslireep of banaan mee en zorg ervoor dat je genoeg drinkt. Zorg ervoor dat je 1 bidon per uur leegdrinkt en drink als je thuis komt nog 2 grote glazen water. Hiermee voer je afvalstoffen af die zich tijdens de training in de spieren opgehoopt hebben.